Młodzieżowa 11 a

09-100 Płońsk

(23) 662 46 88

soswwplonsku@gmail.com

Usprawnianie ruchowe

Listy do Młodego Nauczyciela

Prawda to bowiem wiecznie żywa, że poza przygotowaniem zawodowym człowieka, poza jego wykształceniem najistotniejszą, najbardziej podstawową wartością w jego pracy jest jego Człowieczeństwo.

Maria Grzegorzewska

2017-02-20T22:25:05+01:00

Maria Grzegorzewska

Prawda to bowiem wiecznie żywa, że poza przygotowaniem zawodowym człowieka, poza jego wykształceniem najistotniejszą, najbardziej podstawową wartością w jego pracy jest jego Człowieczeństwo.

Fundacja Mimo Wszystko

...A osobę niepełnosprawną trzeba przede wszystkim dostrzec, zbliżyć się do niej i wtedy dopiero można zobaczyć w niej zwyczajnego człowieka, który tak samo jak my, ma uczucia, talenty, ambicje, różne potrzeby i bardzo chce żeby go normalnie traktować...

Anna Dymna - aktorka, prezes Fundacji Mimo Wszystko

2017-02-26T20:33:35+01:00

Anna Dymna - aktorka, prezes Fundacji Mimo Wszystko

…A osobę niepełnosprawną trzeba przede wszystkim dostrzec, zbliżyć się do niej i wtedy dopiero można zobaczyć w niej zwyczajnego człowieka, który tak samo jak my, ma uczucia, talenty, ambicje, różne potrzeby i bardzo chce żeby go normalnie traktować…

Rozdział XXII encykliki Laborem exercens

Osoby niepełnosprawne w pełni są podmiotami ludzkimi z należnymi im wrodzonymi, świętymi i nienaruszalnymi prawami, które mimo ograniczeń cierpień wpisanych w ich ciało i władze, stanowią jednak o szczególnym znaczeniu godności i wielkości człowieka.

Jan Paweł II

2017-02-26T20:46:16+01:00

Jan Paweł II

Osoby niepełnosprawne w pełni są podmiotami ludzkimi z należnymi im wrodzonymi, świętymi i nienaruszalnymi prawami, które mimo ograniczeń cierpień wpisanych w ich ciało i władze, stanowią jednak o szczególnym znaczeniu godności i wielkości człowieka.
Facebook

Usprawnianie ruchowe jest to zespół działań zmierzających do przywrócenia możliwie pełnej sprawności fizycznej a tym samym jak największej samodzielności i niezależności społecznej.
Osiąga się to przez:

  • poprawę zakresu ruchu w stawach oraz siły mięśniowej
  • pobudzanie procesów kompensacyjno – adaptacyjnych
  • korygowanie istniejących wad i dysfunkcji
  • opóźnianie powstawania zmian wtórnych
  • stymulowanie prawidłowego rozwoju organizmu
  • kształtowanie właściwych postaw wobec siebie i swojej niepełnosprawności
  • integrację ze środowiskiem rówieśniczym

Terapią objęte są dzieci ze schorzeniami o podłożu:

  • neurologicznym,
  • ortopedycznym,

Dobór terapii opracowany jest w oparciu o kartę przebiegu choroby, opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej, szeroko rozumianą obserwację dziecka oraz wywiad z rodzicami/opiekunami.

Zajęcia rehabilitacyjne mogą  odbywać się  w formie indywidualnej, nie rozpraszając uwagi dzieci, dzięki czemu metody mogą być w pełni dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia. A dobór ćwiczeń ściśle dopasowany do wieku i jednostki chorobowej.

Sala rehabilitacyjna wyposażona w profesjonalny sprzęt, który umożliwia dzieciom wysoce wyspecjalizowaną rehabilitację, a tym samym polepsza i usprawnia ich rozwój psychoruchowy.

Metody pracy wykorzystywane w usprawnianiu ruchowym:

  • Kinezyterapia
  • Elementy metody PNF
  • Kinesiotaping
  • Techniki Poizometrycznej Relaksacji Mięśni
  • Elementy gimnastyki korekcyjnej
  • Masaż ciała
  • Metoda Vojty
  • Trójpłaszczyznowa terapia stóp

Biorąc pod uwagę sposób wykonywania ćwiczeń, dzielimy na:

Ćwiczenia bierne – wykonywane przez terapeutę bez współudziału ćwiczącego.

Stosuje się je w celu utrzymania sprawności mięśni oraz zapobiegania przykurczów i

zesztywnienia stawów.

Ćwiczenia czynne – wykonywane przez ćwiczącego pod kierunkiem lub przy pomocy

terapeuty. Ich celem jest zwiększenie siły i masy mięśni oraz przywrócenie ich

prawidłowej funkcji.

Ćwiczenia specjalne, wykonywane pod nadzorem terapeuty – zaliczają się do nich:

  • ćwiczenia oddechowe, których celem jest nauczanie prawidłowego oddychania, poprawienie ruchomości klatki piersiowej, zwiększenie wydolności i sprawności układu oddechowego oraz odpowiednie ukształtowanie klatki piersiowej
  • ćwiczenia koordynacji ruchowej, polegające na nauczaniu ruchów w zakresie małych i dużych stawów z ruchami precyzyjnymi włącznie
  • ćwiczenia relaksacyjne, polegające na uzyskaniu rozluźnienia mięśni za pomocą sugestii przekazywanych przez terapeutę

U dzieci poruszających się na wózkach lub przy pomocy drugiej osoby wprowadzamy więcej:

  • ćwiczeń czynnych z przyborami (piłki, kijki, ciężarki, taśmy)
  • ćwiczeń równoważnych na dużych piłkach oraz ławkach

Dzieci nie poruszając się samodzielnie:

  • często nie potrafią kontrolować ruchów swojego ciała
  • nie zachowują równowagi w pozycjach średnich (siad, klęk)
  • nie potrafią samodzielnie zmienić pozycji ciała (przewrócić się z pleców na brzuch, usiąść)

Zajęcia z takimi dziećmi prowadzone są w pozycjach niskich.

W celu uatrakcyjniania zajęć, minimalizowania negatywnych odczuć dziecka, ćwiczenia lecznicze wzbogacane są zabawami z różnorodnymi przyborami i rekwizytami, ćwiczeniami przy muzyce oraz ćwiczeniami na przyrządach.

Opracowała: Nina Marciniak

Ułatwienie dostępu