Młodzieżowa 11 a

09-100 Płońsk

(23) 662 46 88

sekretariat@sosw.plonsk.pl

MatodaTomatisa

Rozdział XXII encykliki Laborem exercens

Osoby niepełnosprawne w pełni są podmiotami ludzkimi z należnymi im wrodzonymi, świętymi i nienaruszalnymi prawami, które mimo ograniczeń cierpień wpisanych w ich ciało i władze, stanowią jednak o szczególnym znaczeniu godności i wielkości człowieka.

Jan Paweł II

2017-02-26T20:46:16+01:00

Jan Paweł II

Osoby niepełnosprawne w pełni są podmiotami ludzkimi z należnymi im wrodzonymi, świętymi i nienaruszalnymi prawami, które mimo ograniczeń cierpień wpisanych w ich ciało i władze, stanowią jednak o szczególnym znaczeniu godności i wielkości człowieka.

Fundacja Mimo Wszystko

...A osobę niepełnosprawną trzeba przede wszystkim dostrzec, zbliżyć się do niej i wtedy dopiero można zobaczyć w niej zwyczajnego człowieka, który tak samo jak my, ma uczucia, talenty, ambicje, różne potrzeby i bardzo chce żeby go normalnie traktować...

Anna Dymna - aktorka, prezes Fundacji Mimo Wszystko

2017-02-26T20:33:35+01:00

Anna Dymna - aktorka, prezes Fundacji Mimo Wszystko

…A osobę niepełnosprawną trzeba przede wszystkim dostrzec, zbliżyć się do niej i wtedy dopiero można zobaczyć w niej zwyczajnego człowieka, który tak samo jak my, ma uczucia, talenty, ambicje, różne potrzeby i bardzo chce żeby go normalnie traktować…

Listy do Młodego Nauczyciela

Prawda to bowiem wiecznie żywa, że poza przygotowaniem zawodowym człowieka, poza jego wykształceniem najistotniejszą, najbardziej podstawową wartością w jego pracy jest jego Człowieczeństwo.

Maria Grzegorzewska

2017-02-20T22:25:05+01:00

Maria Grzegorzewska

Prawda to bowiem wiecznie żywa, że poza przygotowaniem zawodowym człowieka, poza jego wykształceniem najistotniejszą, najbardziej podstawową wartością w jego pracy jest jego Człowieczeństwo.
Facebook

Metodę kształcenia uwagi słuchowej, zwaną także treningiem słuchowym lub metodą stymulacji audio-psycho-lingwistycznej (SAPL) wynalazł 40 lat temu francuski otolaryngolog, neurolog i foniatra ? prof. Alfred Tomatis.

Ucho to coś więcej niż tylko narząd słuchu !!!

Terapia słuchowa prof. Tomatisa to jedna z najbardziej zaawansowanych metod wyzwalania naszego potencjału, a także diagnozowania problemów psychiki i ciała i od wielu lat skutecznie stosowana w Europie Zachodniej.

Dostęp do terapii w Polsce był do tej pory bardzo utrudniony. Dzieci mogły korzystać z bezpłatnej terapii w Instytucie Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie, jednak musiały długo na nią czekać (najbliższe terminy to 2009 rok) lub wybrać bardzo kosztowną formę prowadzoną przez jedyny w Warszawie gabinet prywatny.

Alfred Tomatis twórca terapii, jako pierwszy zauważył, że istnieje duża różnica między słyszeniem a słuchaniem. Słyszenie z natury jest bierne, podczas gdy słuchanie ma charakter aktywny, tj. wymaga zaangażowania, świadomości, woli. Stąd nie dziwi, że tzw. ?słuch absolutny? nie jest gwarantem umiejętności dobrego słuchania.

Osoby z zaburzeniami uwagi słuchowej wydają się czasem puszczać informacje koło uszu ? trzeba im na przykład kilkakrotnie powtarzać pytania lub polecenia. Inne objawy sugerujące istnienie u danej osoby zaburzeń uwagi słuchowej to: nadwrażliwość na dźwięki, błędna interpretacja pytań, mylenie podobnie brzmiących słów, konieczność powtarzania poleceń, monotonny głos, ubogie słownictwo, trudności z czytaniem i pisaniem, niemuzykalność, słaba koordynacja ruchowa i słabe umiejętności sportowe, niewyraźne pismo, mylenie strony lewej i prawej, męczliwość, nadaktywność, tendencje depresyjne, nadwrażliwość emocjonalna, brak wiary w siebie, nieśmiałość, drażliwość, wycofywanie się.

Profesor Tomatis opracował metodę usprawniania czynnego słuchania. Oznacza to, że u osób, u których stwierdza się zaburzenia uwagi słuchowej i lateralizacji słuchowej, istnieje możliwość ich poprawienia.

Terapia ta polega na słuchaniu dźwięków poprzez urządzenie zwane ?elektronicznym uchem?, które jest idealnym modelem ludzkiego ucha ? ?ćwiczy? ono ucho w taki sposób, aby mogło pracować bez zakłóceń. Dźwięki te są odpowiednio modyfikowane w zależności od indywidualnych wymogów i potrzeb. Mogą one zarówno stymulować funkcje organizmu, jak i pomóc w relaksacji osobie słuchającej.

Terapia obejmuje zwykle od 60 do 120 seansów w 30-minutowych blokach przeprowadzanych w 3 sesjach. Ćwiczenia stymulują centralny system nerwowy a zwłaszcza te ośrodki kory mózgowej, które odpowiadają za sprawne funkcjonowanie naszego organizmu i są centrum procesów myślenia. Terapia jest przyjemna. Dzieci przez specjalnie skonstruowane słuchawki słuchają muzyki ( najczęściej Mozarta i chorałów gregoriańskich) mogą w tym czasie rysować, układać puzzle albo po prostu spać. Nie powinny natomiast pisać, rozwiązywać zadań, rozmawiać, czytać.

Istnieje kilka dyscyplin, w których metoda ta znajduje zastosowanie, a wśród nich znajdują się m.in.: komunikacja, problemy szkolne, problemy związane z koncentracją i pamięcią, ustawienie i lepsze wykorzystanie własnego głosu oraz słuchu, zaburzenia równowagi, nadmierny stres i problemy związane z radzeniem sobie z nim, brak energii lub ciągłe poczucie nadmiernego zmęczenia, przeciążenia.

Najczęstsze zastosowania Metody Tomatisa w zaburzeniach głosu i mowy:

U dzieci:

  • zaburzenia mowy (jąkanie, opóźniony rozwój mowy, wady wymowy),
  • zaburzenia głosu (np. chrypki dziecięce będące rezultatem nadużywania głosu przez dziecko),
  • dysleksja.
  • dysgrafia
  • autyzm
  • zaburzenia koordynacji sensomotorycznej

U osób dorosłych:

  • zaburzenia mowy
  • zaburzenia głosu spowodowane niewłaściwym używaniem głosu.U dzieci:

Inne zastosowania Metody Tomatisa

  • trudności szkolne,
  • zaburzenia koncentracji.

U osób dorosłych:

  • stres (Metoda Tomatisa ze względu na efekt w postaci zmniejszenia napięcia, lęku i wzrost kreatywności jest stosowana jako wspomaganie walki ze stresem).
Aneta Rutkowska
Wicedyrektor
Terapeuta Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka

Na podstawie materiałów Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie

Opracowała: mgr. Aneta Rutkowska

Ułatwienie dostępu