Pomoc logopedyczna w szkole może być udzielana na wniosek:
- uczniów
- rodziców
- nauczyciela, wychowawcy
- pedagoga
- psychologa
- logopedy
- doradcy zawodowego
- poradni psychologiczno ? pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej
Pomoc logopedyczna w szkole może być udzielana na wniosek:
Do zadań logopedy szkolnego należy:
Terapia logopedyczna obejmuje swoim zasięgiem całość specyficznych, zamierzonych oddziaływań ukierunkowanych na usunięcie wszelkich zakłóceń i zaburzeń procesu porozumiewania (od prostych wad wymowy do niemożności mówienia włącznie).
Oddziaływania te mają na celu:
Gabinet logopedyczny w szkole wyposażony jest w specjalistyczny sprzęt i oprogramowanie komputerowe do diagnozy i terapii logopedycznej. Jest to zakup współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Komputerowe programy logopedyczne są narzędziem wspomagającym klasyczną terapię logopedyczną, nieocenioną pomocą w utrwalaniu głosek, a stosowane z umiarem i pod okiem logopedy przynoszą naszym podopiecznym wymierne korzyści.
Zastosowanie obok tradycyjnych ćwiczeń przed lustrem zabawowej formy programów komputerowych zwiększa motywację uczniów do pracy, podnosi koncentrację uwagi, a tym samym wpływa na zwiększenie efektywność terapii. Szybko można sprawdzić poprawność wykonania ćwiczeń, skorygować błędy i uczyć się samokontroli.
Odpowiednio dobrany stopień trudności ćwiczeń, ich atrakcyjna forma i oczekiwana nagroda w formie niespodzianki dodatkowo angażują uczniów. Zastosowanie multimedialnych programów , atmosfera życzliwości i emocjonalnego bezpieczeństwa sprawiają, że nasi uczniowie chętnie uczestniczą w zajęciach.
Diagnoza logopedyczna.
Badanie logopedyczne polega na badaniu sprawności i budowy artykulatorów, badaniu nadawania i rozumienia mowy, sprawdzeniu płynności i prozodii mowy, badaniu funkcji połykowej i oddechowej oraz orientacyjnym badaniu słuchu mownego i fonemowego.
Nauczyciel analizuje także poziom techniki czytania i pisania. W razie potrzeby logopeda kieruje dziecko na dodatkowe badania specjalistyczne (laryngologiczne, ortodontyczne, foniatryczne, ). Prawidłowo postawiona diagnoza stanowi podstawę do opracowania odpowiedniego programu terapii logopedycznej
Ćwiczenia przygotowujące artykulatory do wywoływania zaburzonych głosek.
Ćwiczenia oddechowe:
Ćwiczenia właściwe z zakresu korekcji wad wymowy
Ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczną.
Skuteczność terapii logopedycznej zależy od:
Opracowała : mgr Aneta Rutkowska